پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3066
-
الف
+

مستند «انحصار ورثه» در سینما حقیقت به نمایش درآمد

مستند «انحصار ورثه» که درباره زندگی و آثار شهید آوینی است، در سینما حقیقت به نمایش درآمد.

فیلم مستند «انحصار ورثه» به کارگردانی محمدعلی شعبانی که درباره زندگی و آثار شهید آوینی است، دیروز، 19 آذر در سینما حقیقت به نمایش درآمد.  

محمدعلی شعبانی  درباره مستند «انحصار ورثه» گفت: طیفی که شهید آوینی را در حد عکس، پوستر و چند جمله می‌شناسد با دیدن این مستند تکان می‌خورد.

وی همچنین افزود: محور «انحصار ورثه» شهید آوینی است؛ شخصیتی که وقتی شهید شد جریان‌های مختلف، مواضع وی را براساس آنچه خود می‌خواستند، تفسیر کردند.

این کارگردان  ادامه داد: بعد از شهادت آوینی درباره وی کم گفته شد و آنچه بود مختصر و تبلیغاتی بود که از این تبلیغات هم خروجی مفیدی درنیامد. شاید ترجیح بر این بود که شهید آوینی با همان عکس متعارف و شناخته شده یک قشر از اجتماع شناخته شود.

فرزند مرتضی شعبانی اظهار کرد: پدر من فیلمبردار آثار آوینی بود و من هم طبیعتا از این طریق شناختی نسبی از این شهید داشتم و دوست داشتم یک بار برای همیشه آنچه را که از او می دانم، بگویم چرا که هر قشری بخشی از شخصیت او را می‌گوید که آن را می‌پسندد و یا بیشتر درک می‌کند.

وی با اشاره به آنچه که در این مستند به نمایش درمی‌آید، یادآور شد: آوینی گذشته متعارفی ندارد و بسیار پیچیده است. او کاملا روشنفکر بود و قبل از تغییر و تحولاتی که در زندگی‌اش رخ می‌دهد، کامران نام دارد و مستند «انحصار ورثه» قصه تغییر این شخصیت است.

وی با اشاره به مصاحبه‌هایی که برای این مستند انجام داده است، گفت: در این مستند سجاد آوینی فرزند این شهید برای اولین بار جلوی دوربین آمد و با چهره‌هایی گفتگو کردیم که هر کدام به سختی حاضر به گفتگو بودند و من به این افراد قول دادم که با تایید آنها مصاحبه‌ها را کار کنم.

وی درباره معنای این مستند نیز تصریح کرد: «انحصار ورثه» یعنی میراثی از شهید آوینی به جای مانده که هرکسی به سهم خود از آن برداشته است. شهید آوینی فردی تجربه‌گرا و اهل حقیقت بود اما ما با تفکرات حزبی و جناحی خود او را می‌بینیم. او فردی آزاده است که شبیه آدم‌هایی که نقدش می‌کنند یا سینه‌چاک وی هستند، نیست.

وی در پایان گفت: امیدوارم مخاطب بعد از اینکه با شنیدن و دیدن این بخش‌ها به کارگردان ناسزا گفت با خودش فکر کند که چرا این مسایل را نمی‌دانسته است، چرا که طیفی که آوینی را در حد عکس و پوستر و چند جمله می‌شناخت ممکن است تکان بخورد.

لازم به ذکر است «انحصار ورثه» نامزد دریافت جایزه شهید آوینی با عنوان بهترین مستند بلند (کارگردان) در دهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده است.

ب س / س م

نظر شما
ارسال نظر